Een eeuw bleek genoeg om het (nog steeds reële) gevaar van het schroot van 14-18 te vergeten. Maar wat met het nucleaire afval, dat nog duizenden jaren gevaarlijk blijft? Zullen de toekomstige generaties waakzaam blijven?
STARRING
DIRECTOR
Isabelle Masson-Loodts
D.O.P
Didier Hill-Derive
Clément Lecourt
Sébastien Derave
Frédéric Riche
MUSIC
Gilles Masson
FILM EDITING
Sylvia Ferreira Loureiro
PRODUCTION
Ambiances… ASBL Promenons-nous dans les bois
Luna Blue Film
DISTRIBUTION
Ambiances…Asbl
Isabelle Masson-Loodts
Isabelle Masson-Loodts, in 1975 geboren in Leuven (België), behaalde in 1997 een diploma prehistorische archeologie aan de Université de Liège. Na zich zeven jaar lang in het verleden van de mens te hebben verdiept waagde ze zich aan de journalistiek met een brandend verlangen: haar tijdgenoten ontmoeten en zoeken naar een duurzame menselijke toekomst, met respect voor de natuur. Tegenwoordig is ze een onafhankelijke journaliste: ze maakt reportages en columns voor de schrijvende pers, radio en televisie. Samen met haar vader, Dr. Patrick Loodts, schreef ze het boek La Grande Guerre des soignants. Médecins, infirmiers et brancardiers de la Grande Guerre, in 2009 gepubliceerd bij Memogrames. Tijdens het schrijven daarvan raakte ze geboeid door de Eerste Wereldoorlog. Haar gedeelde belangstelling voor milieu en geschiedenis kwam tot uiting in het project Paysages en bataille, een grootschalig onderzoek naar de milieugevolgen van de Grote Oorlog, dat in 2010 van start ging. Na een eerste reeks publicaties in 2012 met steun van het Fonds pour le Journalisme zette ze dit project voort met het boek Paysages en bataille (uitgeverij Nevicata, 2014), de audiovisuele reeks 14-18 Traces & Empreintes (iRTBF) en de radioserie Dernières nouvelles du front (in de zomer van 2014 uitgezonden op La Première/RTBF). Terwijl ze haar onderzoekswerk voortzet op de blog www.paysagesenbataille.be geeft ze ook lezingen over het onderwerp in België en Frankrijk, en ze werkt ook aan een webdocumentaire. Die laatste moet de apotheose worden van haar multimediaproject en internetgebruikers toelaten hun eigen onderzoek te voeren: door het hedendaagse landschap van de frontlinie van 14-18 te verkennen zullen ze kunnen kennismaken met zij die nog elke dag leven met de sporen van een oorlog die de wereld veranderde.
FILMOGRAPHY
First Film