JURY & PRIJZEN
Internationale
Eriq Ebouaney
Eriq Ebouaney, oorspronkelijk uit Kameroen, studeerde eerst internationale handel om zich daarna toe te leggen op theater, om indruk te maken op zijn vriendinnen. Zo verkreeg hij zijn eerste kleine rol in Chacun cherche son chat van Cédric Klapisch. Hij verschijnt in nog een reeks andere films, maar pas in Jean Becker’s Les Enfants du marais kan hij zijn acteervaardigheid ten volle tot uiting brengen in de rol van «Banania», een tirailleur die de Grote Oorlog overleefde en erg gevreesd werd door Riton (Jacques Villeret). Een jaar later speelt hij de hoofdrol in de film Lumumba, waarin hij het leven van de politieke leider van de Democratische Republiek Congo, die al na twee maanden bestuur is vermoord, en diens strijd voor de onafhankelijkheid van zijn land vertelt. Sindsdien is Ebouaney te zien in grote internationale producties, waaronder Brian De Palma’s Femme fatale en Ridley Scott’s Kingdom of Heaven; hij geeft echter de voorkeur aan auteursfilms en films van jonge regisseurs. De Australische regisseur Elise McLeod begeleidt en adviseert hem sinds 2009 in film en televisie.
Lucas Belvaux
Lucas Belvaux (1961, België) vertrok in 1979 naar Parijs om er te werken als film-, televisie- en theateracteur. Hij speelde in films van onder andere Claude Chabrol, Jacques Rivette en Olivier Assayas. In de jaren negentig begon hij ook met regisseren. Zijn eerste film, Parfois trop d’amour, kwam uit in 1991, maar vooral met Pour Rire ! in 1996 verwief hij bekendheid als regisseur. In 2001 regisseerde hij een ambitieuze Grenoble-speelfilmtrilogie die onder andere de Louis-Delluc prijs won. In 2006, met La Raison du Plus Faible vertegenwoordigde hij België op Cannes. Na 38 témoins (gebaseerd op de roman van Didier Decoin) en het ontvoeringsdrama Rapt brengt hij in 2014 Pas son Genre uit, waarmee hij 3 Magrittes in de wacht sleepte. Zijn meest recente film Chez nous kwam uit in 2017. Daarnaast maakte hij ook 4 films voor televisie.
Diane Rouxel
She studied visual art before finally turning to cinema where she began her acting career in Larry Clark’s The Smell of Us in 2014, followed in 2015 by Emmanuelle Berco’s La Tête Haute and Philippe Ramos’ Fou d’Amour, in 2016, Moka by Frédéric Mermoud, 2017 with Les Garçons Sauvages by Bertrand Mandico and, finally, Mes Provinciales by Jean-Paul Civeyrac, Volontaire by Hélène Fillières and Marche ou crève by Tatiana-Margaux Bonhomme during 2018.
Jayro Bustamante
Lucie Debay
Europese
Isild Le Besco
Isild Le Besco debuteerde op 13-jarige leeftijd in de kortfilm La Puce van Emmanuelle Bercot. Daarna vroeg Bercot haar nog voor Les Vacances, Quelqu’un vous aime, Le Choix d’Elodie en Backstage. In 2000 speelt ze de jonge Emilie de Lancris in Sade van Benoît Jacquot. Ze wordt meteen een van zijn favoriete actrices: we zien haar terug in A tout de suite, Au fond des Bois en L’intouchable. Voor deze laatste acteerprestatie krijgt ze de prijs van de beste jonge actrice op de Mostra van Venetië in2006. Isild Le Besco werd twee keer genomineerd voor de Cesar voor Best Jong Vrouwelijk Talent. Ze schreef en regisseerde ook vier eigen films (Demi-tarif, Charly, Bas-fonds, La Belle occasion). Daarnaast is ze schrijfster (Sang d’encre, S’aimer quand même) en illustratrice.
Denis Côté
Cineast en producer Denis Côté (1973) (Nouveau-Brunswick, Canada) stichtte in de jaren ‘90 nihilproductions en startte met een vijftiental kortfilms. Hij was ook journalist en filmcriticus tot hij in 2005 zijn eerste langspeelfilm draaide, Les Etats Nordiques. In 2007 volgde Nos vies privées, die op heel wat festivals te zien was. Carcasses (2009) werd vertoond op de Quinzaine des Réalisateurs in Cannes, en Curling, zijn vijfde langspeelfilm, viel in de prijzen op het festival van Locarno in 2010. Vic+Flo ont vu un ours (2013) won een Zilveren Beer voor innovatie op de Berlinale. De eigenzinnige films van Denis Côté werden vertoond op meer dan 400 filmevents en gehuldigd met meer dan twintig retrospectieves wereldwijd.
Danielle Arbid
De Libanese cineaste Danielle Arbid, in 1970 geboren in Beiroet, verliet Libanon op haar zeventiende. In Parijs ging ze aan de slag als verslaggever over de Arabische wereld. Nog in Parijs studeerde ze Franse literatuur en journalistiek, maar haar grote passie bleef filmregie. Haar eerste regie-ervaring kwam er met de korte film Raddem, waarna ze een aantal korte films, speelfilms en documentaires schreef en regisseerde, waarmee ze meermaals in de prijzen viel. Arbid wist een plaats te veroveren in de internationale filmwereld met haar films In the Battlefields en The Lost Man, die in 2004 in première gingen in de Quinzaine des réalisateurs op het het festival van Cannes. Ze won ook een aantal erkende prijzen, bijvoorbeeld de Gouden Luipaard en de Zilveren Luipaard op het filmfestival van Locarno.
Micha Wald
Micha Wald won met zijn succesvolle kortfilm Alice et Moi, waarin drie Joodse grootmoeders op de achterbank van een auto op weg zijn naar zee, de Petit Rail d'or voor beste kortfilm op Cannes 2004. Micha Wald, Belgische filmmaker afgestudeerd van het INSAS houdt van reizen en zit niet stil: Van Voleurs de Chevaux, de avonturen van twee kozakken, geselecteerd op Cannes, tot Les Folles Aventures de Simon Konianski, een atypische roadmovie. Gelukkig maakt hij een kleine tussenstop in Brussel om zich aan te sluiten bij de jury van de Europese Competitie.
Nationale
Bruno Deloye
Bruno Deloye (1963), directeur van CINE+ Classic, Club en Famiz bij Canal Plus Group, lanceerde in 1991 de eerste Pay-per-view zender in Frankrijk. Binnen de MCM-Euromusique groep richtte hij Muzzik op, de eerste televisiezender gewijd aan klassieke muziek en jazz, waarvan hij televisie- en programmadirecteur is. In 2000 vervoegde hij Multhématiques (Canal Plus Group), waar hij achtereenvolgens de functies van directeur van Cinéclassic in Frankrijk, Italië en Spanje bekleedde, vooraleer hij het nieuwe thematische aanbod van Ciné + Club Classic tot stand bracht, gewijd aan auteursfilms en erfgoed, en in september 2002 Famiz oprichtte, waarvan hij ook directeur is. Hij is ook lid van de Cinematografische Erfgoedcommissie van de CNC en werd uitgenodigd als Jurylid op festivals over de hele wereld. In het kader van zijn activiteiten binnen Ciné + neemt hij al 10 jaar deel aan de coproductie van meer dan 800 documentaires over cinema.
Elise Jalladeau
Elise Jalladeau werd geboren in Nantes. Ze (co-)produceerde de eerste films van een generatie bekroonde auteurs op internationale festivals: Ildiko Enyedi, Jia Zhang Ke, Darejan Omirbaev, Jérôme Bonnell, Petr Vaclav, Rodrigo Moreno, Martin Rejtman, Jose Luis TorresLeiva, Alejandro Fernandez, Pablo Aguero en anderen... In 2000 richtte ze de Ateliers Produire au Sud op, die ze 10 jaar lang leidde, die een generatie toonaangevende internationale producenten opleidden. Tussen 2010 en 2017 is ze group-leader van EAVE's Asia/Europe Ties That Bind Workshops. Sinds 2010 woont ze in Griekenland. Als Audiovisueel Attaché aan het Franse Instituut van Athene tussen 2010 en 2015, werd ze ook lid van de raad van bestuur van het Greek Film Center. Ze is momenteel uitvoerend directeur van het Thessaloniki Festival bestaande uit het Thessaloniki International Filmfestival, het Thessaloniki Documentary Filmfestival, 4 bioscoopschermen met het Europees Cinema-label en het Thessaloniki Film Museum.
Nicolas Buytaers
Met "Un samedi d'enfer", de 100% corrosieve show van La Première, is Nicolas Buytaers de expert om zijn gasten op de rooster te leggen... Deze gepassioneerde journalist, en vroegere gezicht van RTL-Tvi, is zijn kritisch-satirische zin niet kwijt. Een spannende sport, die hij deze keer voor het BRIFF beoefent als jurylid van de Nationale Competitie.
INTERNATIONAL
COMPETITION
GRAND PRIX | No Date, no signature - Vahid Jalilvand, Iran
12500EUR in cash (7000 to the producer – 2500 to the distributor – 3000 to the director) offered by Circles Group
5000EUR in services* (press, marketing – to the distributor or the international sales agent).
JURY PRIZE | Manuel - Dario Albertini, Italy
3500EUR in cash (1750 to the producer – 1750 to the director).
5000EUR in services* (press, marketing).
EUROPEAN
COMPETITION
GRAND PRIX | Les Garçons sauvages - Bertrand Mandico, France
9500EUR in cash (3500 to the producer – 3000 to the distributor – 3000 to the director).
5000EUR in services* (press, marketing – to the distributor or the international sales agent).
JURY PRIZE | The Return - Malene Choi Jensen, South Corea & Denmark
2500EUR in cash (1250 to the producer – 1250 to the director)
5000EUR in services* (press, marketing – to the distributor or the international sales agent)
SPECIAL MENTION | Sheherazade - Jean-Bernard Marlin, France
NATIONAL
COMPETITION
GRAND PRIX | Ni juge, ni soumise - Yves Hiant & Jean Libon, Belgium
5000EUR in cash (3000 to the producer – 2000 to the director) offered by BCOH.
AUDIENCE AWARD | La Grand-Messe - Valéry Rosier & Méryl Fortunat-Rossi, Belgium
8000EUR in cash (5000 to the distributor – 3000 to the producer) – offered by Sabam (only for Premieres).
5000EUR in services (press, marketing – to the distributor or the international sales agent).
SPECIAL MENTION | Ceres - Janet van den Brand, Belgium
FOR ONE FILM EITHER IN THE INTERNATIONAL OR THE EUROPEAN COMPETITION
AUDIENCE AWARD | Posoki (Directions) - Stephan Komandarev, Bulgaria
5000EUR in cash (2500 to the producer –2500 to the director).
5000EUR in services* (press, marketing – to the distributor or the international sales agent).
TV BROADCASTING RIGHTS
10.000EUR in TV broadcasting rights by RTBF television | The Guilty / Gustav Möller
4.000EUR in TB broadcasting rights by BETV | The Guilty / Gustav Möller
*For a film which will be distributed in Belgium